Perchance - Cseke Szilárd önálló kiállítása |
||||
|
||||
|
||||
A kiállítás, Cseke Szilárd olyan munkáit mutatja be, amelyekben más-más megfontolások alapján, de műveiben egységesen szerepet szán a véletlennek. Azaz nem véli úgy, hogy a róla levált festményei teljes mértékben képviseli őt magát, annak megfelelően, ahogyan uralni akarná a műveit. Más korszak és más művészfelfogás ez, mint ami az absztrakt expresszionizmus évtizedeiben bevett volt. Cseke Szilárd – akinek munkásságában a radikális újrakezdés tűnik meghatározó mozzanatnak – az irányítható véletlen kérdését veti fel, amúgy akcióművészetként is érthető munkáin. Az ő képei tehát a szó szoros és átvitt értelmében lenyomatok. Vászonra hajított labdák nyomaiból összeálló képei, a befőttesgumik nyomai egy absztrakt felületen, mind a nézők zavarba ejtésére szolgálnak. A zavarba hozás nem új idea, legkésőbb Duchamp óta érvényes módszer. Csakhogy Cseke nem fogalmakkal, lefordítható, egyértelmű átváltozásokkal dolgozik, azaz nem olyan egyszerűen hatásos, amit csinál, mint a giccs apoteózisa vagy a halott élőlények bemutatásának pszeudo action gratuit-je, azaz Jeff Koonstól Damien Hirstig tartó módszertan. Cseke a saját, láthatatlanná lett képei lenyomatát állítja ki. A pillanatnak bizonyult, lezárult idő nyomában járva megállunk egy kép előtt, amelynek „eredetije” már rég nincs meg. Az a művészet ez, amely nem a fogalmakat használja a műalkotások kritikájára, hanem magukat a műveket. A véletlent meghívni alkotótársnak: olyan eljárás, amely szerénységre inti a látogatókat. A művészet nagy, de nem sérthetetlen. Állandósága, illékonysága egyaránt az egymásra torlódott politikai, szociológiai tényezőknek köszönhető. Nincs immanens esztétika és művészettörténet, egyetlen nagy elbeszélés, amelyben a művek és kritikusok, terek és idők közti párbeszéd magától értetődő lenne. Igazán tanulságos olyan műveket látni, pontosan felépített rendben, amelyek egyben intelmek. A modern művészet nagy diadala: Malevics fekete négyzetét fétisként, Mona Lisaként néző látogatók százezrei a MoMA-ban. A legcsodásabb, és komikusabb zarándoklat, ami persze a kiválasztottaknak jut. A véletlen kihasználásának eredménye azonban demokratikus és magas kultúra találkozásának ígéretes lehetősége. És ez a különbség a mai nap és az elkövetkező évek egyik legfontosabb esztétikai paradigmaváltásának tűnik. Részlet György Péter írásából
Kiállítás megnyitó: 2019. április 24. Kiállítás: 2019. április 25. - június 30.
|
||||
Hely : IFA Galleryifa - logoRue Saint-Georges 24, 1050 Ixelles | ||||
A kiállítás, Cseke Szilárd olyan munkáit mutatja be, amelyekben más-más megfontolások alapján, de műveiben egységesen szerepet szán a véletlennek |